tisdag 20 juli 2010

Lägg hatt och staf i stuguvrån och tunga tankar under tröskeln


Jag fortsätter att gå igenom ufo lådor, i den senaste hittade jag en linnepåse full med olika handarbeten.

Alla härrör från min tid som aktör på "Jamtli Historieland", ett sommarjobb som jag hade i 10år och älskade. Där låg bland annat bakstycket till koftan till Arne, Anna Fjells 2-åriga son 1942 "som växer så det knakar", Tekla Svenssons "krusvante" som hon stickade på 1895 och så Alma Gulles bonad med sitt ordspråk. I ärlighetens namn kan jag erkänna att endast bonaden kommer att bli klar. Arne får klar sig utan kofta och Tekla utan vantar men Alma din bonad kommer att bli klar.

Själva mönstret har jag tagit ur en bonadsbok, förutom ordspråket tycker jag om typsnittet. Jag lyckades inte ta en bild av hela bonaden där texten syns, men det kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar