tisdag 8 mars 2011

Internationella kvinnodagen


Idag är en viktig dag, det är den dagen varje år som jämställdhet och feminism står högt upp dagordningen. Jag har varit feminist länge, jag är uppväxt i en familj där jämställdhet är viktig.

När jag började på folkhögskola första gången blev jag så förvånad att det var flera tjejer där som i det närmaste tyckte det var provocerande att jag titulerade mig feminist, att det skulle innebär att jag hatar män.

För mig är feminism inte att hata män, utan att kämpa för ett samhälle där kvinnor och män har samma rättigheter och möjligheter. Min förhoppning är att vi en dag når dit, men för det ska bli möjligt måste vi samarbeta och inte motarbeta varandra.

4 kommentarer:

  1. Hej! Nu har du väl solvat din ripslöpare. Det tar inte så lång tid. Brukar ta ca 2½ timma.
    Ska bli roligt att se den sedan.

    SvaraRadera
  2. Jag får nog påstå att det är lite segt, den här veckan jobbar jag eftermiddag och det är svårt att komma sig upp och sätta sig i vävstolen på morgonen.

    Men jag håller med dig om att det inte brukar ta så lång tid, bomull 16/2 bara flyter, liksom =)

    SvaraRadera
  3. Det är exakt min mening med feminism också!

    SvaraRadera
  4. Tack för din kommentar, skönt att veta att man inte är helt ensam där ute.

    SvaraRadera