måndag 25 juli 2011

Nytt koftprojekt


Jag blev ju klar med Aeolian lite snabbare än jag trodde, så då "fick" jag börja med ett nytt projekt. Det blev en kofta som jag har suktat efter länge, en kofta med flätmönster, mönstret är från ett litet stickhäfte från 1949.

Det jag började med var att sticka provlappar, eftersom en storlek 42, 1949 är inte samma mått som storlek 42, 2011. Efter lite räknande så kom jag igång. Jag har nu stickat bakstycke, båda framstyckena och är på första ärmen, än så länge ser det bra ut. Är lite nervös över hur den kommer att passa när den är klar.

Jag stickar i ett 3-trådigt ullgarn något tätare än den angivna masktätheten, detta för att koftan så fungera som "ytterplagg" vår och höst.

Det kommer en bild på originalkoftan så ni får en idé hur det färdiga resultatet kommer att se ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar