lördag 5 november 2011

Jag gillar att provväva


Jag har vävt klart föra provbiten till analysprojektet, nu är det bara att skeda om och väva en bit till. Mest spänd är jag på hur det ser ut efter att jag har tvättat. Jag väver alltid två bitar av varje kvalité, en som jag bereder, i detta fallet tvättar och en som jag behåller som råväv. På så sätt är det lätt att se hur mycket som tyget förändras av beredning och att göra en krympberäkning.

Den färdiga analysen kommer inte vara vit med jag har skaffat mig en rulle i en massa kvalitéer så jag har hemma till provvävar och då tycker jag att det är bäst med blekt. Om jag vill ha färg så går det lätt att färga en liten härva och prova med.

Och så använder jag mig av min favoritskyttel som jag har köpt på Sätergläntan, men är mjuk som silke och så bra balanserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar