söndag 6 november 2011

Vävtips: Spola ullgarn

När jag började läsa på Väfskolan så använde jag vävspännare till nästan alla vävar, det var det jag hade lärt mig på tidigare utbildningar. Så hamnade jag på Väfskolan där fanns det nästan inga vävspännare och man räknades kunna väva utan. En upplärningsprocess var det att sluta, men jag saknar inte rivmärkerna på underarmarna som jag alltid lyckades få.

När jag slutade med vävspännare blev det också mycket viktigare med spolningen så att inte garnet är spänt redan på spolen, för då får man ofelbart invävning i kanterna.

Vävtips: Spola ullgarn

Varför: Det gör att man får mindre invävning i kanterna när man väver med elastiska garner såsom ullgarn. 

Verktyg: Spolmaskin och vävskyttel eller något annat som man kan sätta spolen på så den löper fritt.

Hur: Börja med att nysta eller lägg upp garnet på bobbiner. Spola en spola som du skulle ha spolat t.ex. lingarn till en "hård"spole.


Sätt den spolen i en vävskyttel eller i annat ställ så att spolen kan löpa fritt. Spola upp spolen till en ny spole utan att "hålla" i tråden utan bara flytta den så att garnet lägger sig där du vill. Resultatet blir en mycket "lös"spole.


Av en "hård"spole få du ut 2-3 "lös"spolar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar