söndag 29 januari 2012

Förvandling

I fredags förvandlade jag ett presentkort som jag fick i julklapp till denna boken "Scandinavian folklore", det är en riktig inspirations bok, så underbara bilder. Jag blir så sugen på att sy, att bli klar med 1840-tals dräkten, alla delar.

Jag skulle vilja ha någon form av ytterplagg, en jacka eller sjal. Men jag har svårt att bestämma mig för vad.

En annan fundering som jag har är om förklädet. Originalförklädet som jag utgår från har en skarv för att få till en bredd på 120cm, tyget jag har är 130 cm brett. Ska jag klippa isär det och sy ihop så det blir som originalet eller ska jag låta det vara helt? Vad skulle ni ha gjort?

3 kommentarer:

  1. Skarva! :) Det är fint med skarvar och konstiga sömmar i folkliga plagg, påminner om respekten för materialet tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Konstiga sömmar, jag känner att jag har alldeles för lite sånt. =)

    SvaraRadera
  3. Åh vad jag är avis, har spanat på den ett tag! :)

    SvaraRadera