måndag 20 februari 2012

Med tungan rätt i munn


Jag solvar guldväven, jag tycker om att solva. Denna gången gäller det dock att hålla tungan rätt i munn. Solvordningen består av två partier och partier om ganska många trådar, så det gäller att vara systematisk. Det är tur att jag har Helge och "Vävarnas barn" som sällskap, och när skivan är slut då vet jag att jag har suttit i en timme och jag måste upp och röra mig.

Bilden tog jag när jag solvade provväven, nu är det många fler trådar. Jag ser fram emot att få skyttla första inslaget och se hur det bli, det är så häftigt att se hur ett tyg växer fram på full bredd.

När jag gick på Väfskolan i Borås så vävde jag sällan på färre än 8 skaft, min favorit vävstol som jag nästan bodde i hade 20 skaft och trampor som alla användes flitigt. Nu mera så väver jag "bara" på 4 skaft, även fast jag har tillgång till 8 skaft, nästa vävprojekt kanske jag ska väva på 8 skaft bara för att.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar