onsdag 28 mars 2012

Förord



Vissa saker fascinerar mig, jag älskar gamla böcker. Särskilt vävböcker, det finns inget tillrättalagt i dom, förutom att dom ofta predikar att dom har rätt. Men dom utgår ofta från olika synsätt och sätt att beskriva vävning.

Visst har Ekenmark rätt när han skriver att vävning ger en "...ökad belåtenhet och trevnad inom det husliga livet." Det kan man nog säga om alla handarbeten, det ger frid i själen att skapa att se saker växa fram.

Nu läser jag inte dessa böcker för att förstå hur man ville sprida vävnings och linspinningen i Sverige utan det är bindningarna som jag är intresserad av. I dessa gamla böcker finns det guldkorn i form av bindningar som i stort sätt är helt bortglömda, det är dessa som jag vill hitta och lyfta fram.

Dags att väva lite provbitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar