fredag 20 april 2012

Ystad, here I come

Nu har jag landat och haft en kul och innehållsrik dag i Ystad med omnejd.


Vid incheckningen på årsmötet så fick vi dessa fina ripsvävda Skåneflaggor med prästkragar, Skånes landskapsblomma.


Sedan var det dags för bussutflykt för mig, första stoppet Lilla Rödde. Det är ett bevarat hem efter två systrar som vävde den mest fantastiska flamskvävnaderna man kan tänka sig.


Det är många timmars jobb mellan dom väggarna. Och så fantastiskt fint, tänk om man hade det tålamodet så man orkade väva flamsk till en soffa, 12 stolar, en karmstol och en pall.


Det här är en av sofforna, det var två systar så det finns två uppsättningar.


Därefter ett besök på Svaneholmsslott, jag har insett att det krylla av slott och herresäten i Skåne.


 På Svaneholm fick vi inte mindre än 7 sorters kakor och vetebröd, mums.


 Svaneholm har just nu en textilutställning, med en av mina älskade tekniker, munkabälte.


Som sanna vävare så blev det lite vävanalys också.


Nu är jag rätt mör efter att ha stigit upp vid 5 för att hinna med flyget, men än är dagen inte slut. Här ska ätas äggakaka och fläsk, för första gången för mig, det är säkert jätte gott.


Just det, gullvivorna blommar här.




2 kommentarer:

  1. Verkar ha varit riktigt mysigt! :)

    SvaraRadera
  2. Helt underbart kul. Det är så härligt att komma iväg och se något helt nytt, inspirationen bara kommer. =)

    SvaraRadera