söndag 20 maj 2012

På väg hem för denna gången


Nu sitter jag på tåget hem till Östersund, det har varit en kul och intressant helg i Stockholm, fylld med vävning.

Många som kommer till Nordiska museet kommer inte just för vävutställning, men det är många som gör det också. Vad jag vill komma till är att det är härligt att prata vävning med människor som inte har något relation till vävning. Eller det är i alla fall det dom tror i början, efter ett tag så brukar det komma fram att visst har någon anmoder vävt eller någon bekant väver. Dom flesta har en relation till vävning utan att dom riktigt vet om det.


Idag har jag i alla fall äntligen gått runt och fotat i utställningen. Jag blir så inspirerad av det som finns där.


Jag vill också väva trasrya.


Flamskvävning är något jag också vill träna så jag kan väva sånt här fint.


Och damast, hur kan man motstå dessa härliga plädar.


Eller dessa mattor.

Nu lämnar jag denna utställning, men jag kommer tillbaka. Veckan efter midsommar helgen kommer jag dit, då i en grupp med ungdomar från hela världen. Det ska bli kul att höra vad dom tycker.

3 kommentarer:

  1. Blev inte så jag kom tyvärr. Igår sov jag hela dagen och idag var jag med Maria med familj och Jonas på Lilla Essingen och fanns ej tid att åka till nordiska museet. Men Vi får ses i sommar i stället. Kram!

    SvaraRadera
  2. Det var verkligen supermysigt.

    Ellinor, det får vi. Hoppas ni hade det trevligt i det vackra vädret. =)

    SvaraRadera