söndag 12 augusti 2012

Och resultatet då...

Grankottar, Färnbock, Blodspindling bad 2 och1 och Korschenill bad 2 och 1

... så här blev det, en färg saknas dock det är krappen som fick ligga och gosa en stund till. Det är härligt att se hur dom funkar tillsammans, men också hur korschenillen nästan ser syntetisk ut.

Grankottarna ser ganska annorlunda ut än när det låg i badet, det gula är borta.

Färnbocken är inte riktigt lika gul i verkligheten, att den kallas för röd är att ta i.

Blodspindlingen var roligast att färga eftersom det var något helt nytt och fint blev det också.

Korschenillen lyckades jag med denna gången, förra gången jag färgade korschenill blev det violett. Det händer när man har metallföroreningar i färgbadet. I mitt fall berodde det på att jag hade betat garnet i en koppar kittel och då fastar även koppar i garnet som då gör att korschenillen blir violett och inte röd.

Krappen ligger mellan färnbocken och blodspindlingen.

Det har varit en kul helg med en massa växtfärgning, varför gjorde jag inte detta på semestern då jag hade möjlighet att hålla på i flera dagar? Det är lätt att vara efterklok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar