lördag 11 augusti 2012

Rosa var det här

Nu är växtfärgningen igång.


Efter lite räknande har jag bestämt mig för att färga 14 hg garn, det borde räcka till ett ylletyg till ett jacka. När jag gått igenom mitt växtfärgningslager insåg jag att jag hade krapp, koschenill, färnbock, garnkottar och blodspindling som alla ger rödafärger. Så det kommer att bli ett härligt rödrosa tyg i slutändan, det är i alla fall.


Efter att ha samlat ihop alla redskap så insåg jag att det som har gått förlorat är käpparna att dra garnet med. Det är tur att det inte är långt till skogen, så medan jag väntade på att betningen skulle bli klar rundade jag av ändarna och såg till att dom var släta så garnet inte skulle fastna. Nu är det bara att se till att dom inte försvinner till nästa gång, om dom gör det så finns det mer sly i skogen.

Idag har jag i alla fall hunnit med att beta och färga koschenill, två bad. Just i detta nu kokar jag ur grankottar, det kommer att ta några timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar