söndag 21 oktober 2012

Birkasöm


Förra helgen under ordförande konferensen för "riksföreningen för handvävning" satt jag och pratade broderi med Åsa som bloggar om vävning och broderi.
Hon berättade då om en nål som hon hade köpt som skulle vara en replik från Birka. En nål med fyra hål, fyra hål på höjden av nålen. Sedan hade hon kollat på fynd från Birka, hon hade inte hittat en med fyra hål utan en med nio.

En teori är att nålar som dessa är använda till broderier som finns i fyndmaterialet. Broderi som ser ut som stjälkstygn sydda i rader så att stygnen bildar v. Stygnen bildar perfekta v. Ett sätt att sy dom på är att ha flera trådar i nålen och sticka upp nålen mellan trådarna så som ett klyvstygn. Och visst är det lättare att sy med flera trådar om man har flera ögon än ett stort öga som har plats för alla trådar.

Jag var i alla fall tvungen att prova, jag hittade en nål där jag fick in två trådar i ögat och samtidigt kunde sy igenom tyget. Resultatet ser ut som ett kedjestygn men det gick mycket snabbare att sy är kedjestygn. Jag ska prova med flera trådar och se hur det ser ut.

2 kommentarer:

  1. Vad spännande.. Var hittar man en sån nål, vore kul o testa

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte, jag ska fråga nästa gång jag träffar henne.

    SvaraRadera