torsdag 11 oktober 2012

Hysteriska museet


Hysteriska inte historiska eftersom jag inte vet när jag ska sluta titta på allt. Tack och lov för att man får fota så man får ta med sig dom hem så man hinner bearbeta allt hemma.
Själv gick jag ut därifrån mer än 300 bilder rikare.


Vad tittade jag på då, i Textilkammaren tillbringade jag nog ungefär en timme. Försökte att ta in alla detaljer, hur man har använt olika stygn för att få fram olika effekter, så mycket vackert.


Fina vävnader också, dubbelväv är en favorit hos mig. Det är alldeles för längesedan som jag vävde det.



Sedan vikingautställningen med alla dess textilredskap men även smycken och vardagsföremål.


Forntiden var också en intressant utställning, lite besviken blev jag när Gerumsmanteln inte var framme. Men jag förstår att den behöver vila. Den är ju cirka 2300 år gammal.

Guldrummet är också imponerande, både med dess föremål men också som rum sett. Där fick man dock inte fota.

Sedan gillade jag utställningen som handlade hur man har tolkat dom olika fynden genom historien och varför. Och varför har man valt att spara vissa föremål och inte andra. Hur kan vi göra idag? Det är en intressant och viktig frågeställning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar