lördag 22 december 2012

Busenkel julknäck


Idag har dom sista julklapparna inhandlats och nästan det sista städats.

Dom första knäckarna är kokade. Jag har ett busenkelt recept och jag kokar i micron.

Så här gör jag:

Det blir 30 - 35 stycken

Jag använder en 1 liters glastillbringare som är ugnssäker.
Häll ner,
1 dl vispgrädde
1 dl strösocker
1 dl ljussirap

(Du behöver inte röra om)

Koka på fulleffekt, i min micro tar det 9 minuter tills det är klart, i mina föräldrars 7 minuter. Så jag rekommenderar ett kultest första gången.

Kultest: Häll lite knäcksmet i ett glas med kallvatten försöka att göra en kula, jag provsmakar också. Om du vill ha den fastare koka längre.

När det kokar hacka mandel eller några andra nötter, jag brukar ta mellan 0,5 - 1 dl. Det är en smaksak.

Blanda ner nötterna och häll ut i formarna.

Sedan är det bara att vänta.

Dubblera inte satsen i 1 liters tillbringaren, det kokar över. Jag har provat det blir kladdigt i hela micron. Bättre att köra två satser efter varandra.

När du har gjort en sats klassisk knäck är det bara att experimentera. Det går att smaksätta knäck på hur många olika sätt som helst. Vaniljknäck är en favorit här hemma. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar