onsdag 30 april 2014

Gla' hål och jordgubbskalas


Idag har jag haft gla' hål och haft jordgubbskalas för att fira. Förr i tiden hade man i vissa bygder gla' hål kalas. Vad är då gla' hål? Det är när bakre bomkäppen passerat bakre sträckbommen och det blir ett hål mellan käppen och bommen.


Man firade säkert med kakor förr i tiden, men jag köpte mig lite jordgubbar istället för att fira, jättegott.



Det är daldrällen som idag har blivit färdig vävd och nu är det bara att fotodokumentera och sen ska den skickas till kunden. På bilden har jag inte gla' hål än men jag var bara tvungen att få visa denna bilden, den är tagen igår eftermiddag då solen sken in genom fönstret i vävrummet och lyste på varp och mina vävskedar som jag förvarar stående mot väggen. Då är det härligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar