lördag 21 juni 2014

Tredubbelt och droppar

Det är verkligen midsommarväder med regn och det haglade till och med en stund igår. Och jag har droppar i vävstolen.


Men det började med att jag spolade med tre trådar av lin 16, det är det inte så ofta som jag gör, dubbelt är inte ovanligt med tredubbelt, det händer inte lika ofta. Det är två trådar av samma färg och en som är något avvikande, det är för att ge väven liv.

Det var lite trixigt att spola med så många trådar, för att det ska gå smidigt att spola vill man att tråden ska "glida" av spolen. Med tre spolar är det svårt att få alla tre spolarna att hamna i rätt läge, bästa läget som jag hittade är det på bilden.


När spolingen är klar är det "bara" att väva, det har flutit på, dropparna i väven har växt fram samtidigt som regndropparna har fallit utanför fönstret. Totalt ska jag väva tre vävar i olika blåtoner, det är den ljusaste som jag har vävt idag, imorgon står mellanblå på schemat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar