tisdag 8 juli 2014

Besök hos exentrisk dam


När jag var ungefär 15 år var jag med i en ungdomsförening för historieintresserade och en av våra ledare var konstnär, vi fick därför test att måla med oljefärger. Han tyckte att vi skulle börja titta på konst i böcker och på utställningar, då upptäckte jag Nils Dardel och Frida Kahlo. Frida har jag hållit kontakten med men Nils har liksom fallit i glömska, därför blev jag glad när Moderna museet just den här sommaren har en stor Nils Dardel utställning.

Visst måste man kolla både en och två gånger på "Den döende dandyn", den är otroligt vacker, jag gillar verkligen färgerna.


Jag gillade också den här lilla lappen, det jag gillar är "Den är mycket bedårande", att kunna säga så om sitt eget arbete, det måste jag bli bättre på, jag har lätt att föringa det jag har gjort.
Det fick följa med utställningskatalog hem så jag kan titta i och inspireras av färgerna och bildspråket.


Men det finns mycket mer att titta på också, jag är ingen stor konstkännare, men jag vet vad som berör mig, jag kan inte alltid sätta ord på det. Som denna utan titel av Klara Lidén, av gamla affischer som är ihoplimmade.


Eller detta pappersklippet av Matisse, som är väldigt stort så för att se detaljerna visar jag bara ett hörn. Jag måste erkänna att jag blev inspirerad till att också börja klippa figurer och sätta upp en vit vägg.

2 kommentarer: