söndag 22 augusti 2010

Kulturtur

Igår tog jag mig i väg till Jamtli. Mest för att hälsa på mina kompisar Troll och Johan som säljer bl.a. läderhantverk där på Vikingamarknaden nu i helgen.

I år fyller Överhogdalsbonaden 100 år (efter att den hittats), en kol-14 datering daterar dom till vikingatid. Just dom bonaderna, det är 5 stycken, är permanent utställd på Jamtli men just till "jubileums"utställningen har man lånat in föremål från bl.a Marbymattan och Skogbonaden.


Marbymattan är en anatoliskmattan som är daterad till 1300-talet , det stora mysteriet är hur den har hamnat i kyrkan i Jämtländska Marby. Jag har tidigare bara sätt mattan på bild och känt "inget särskilt", så hamnade jag bara framför den utan att vara bered, och jag kan förstå varför den är omskriven, den var också mycket större än jag trodde.


Skogbonaden är en bonad som liksom Överhogdalsbonaden är vävd i Soumak, snärjväv. Den är hittad i Skogskyrka i Hälsingland och daterad till 1270 - 1390. Jag gillar Skogsbonaden hur den är "designad" med alla sina figurer, det som slår mig är allt arbete som är nerlagt och att den troligtvis är gjord utan förlaga.

Om ni har vägarna förbi Östersund så gör att besök på Jamtli, utställning pågår till 11 januari 2011.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar