onsdag 19 mars 2014

Vävtips: Framknytning "Väfskolan"

Vävtips: Framknytning "Väfskolan"

Jag kallar den här framknytningen för "Väfskolan" eftersom det var den föredragna framknytning på Väfskolan i Borås.

Varför: Det här är en framknytning som fungerar för alla material, det är lätt att ändra någon grupp om man känner att den har blivit för hård eller lös.

Verktyg: Nagelborste, mattvarp.

Hur: Börja från mitten och ta en varannan gång en grupp från höger och varannan en från vänster.


Ta fram varpen i grupper som är ungefär 3 cm breda. För att få varptrådarna lika spända använder jag en nagelborste som jag "borstar" med några gånger.


Dela gruppen i två delar, en del under framknyttningskäppen och en över. Tvinna dom tre gånger om varandra.


Spänn trådarna genom att dra till.


Utan att lossa på spänningen låser du trådarna genom att dra dom emot dig. När du gjort detta går du vidare till nästa varpgrupp.


När du har gjort så med hela varpen börjar du från ena sidan och drar och låser, men nu avslutar du med att göra en rosett.


Ta en längd av mattvarp, dubbelt så lång som framknytningskäppen, plus det som behövs för en rosett, jag brukar lägga till cirka 30 cm. Vik mattvarpen dubbel och fäst den i hålet i ena sidan på framknytningskäppen. Väv sedan "tuskaft" genom varpgrupperna, över dom gruppen som ligger över framknytningskäppen och under dom gruper som ligger under framknytningskäppen.


När du har gjort hela varpbredden drar du till mattvarpen så att alla varptrådar hamnar på samma nivå.


Fäst mattvarpen genom att sticka igenom dom båda ändarna i hålet.



Och knyt en rosett. Känn igenom om spänningen är jämn, om någon grupp är hårdare eller lösare är det bara att lossa den varpgruppen och knyta om den. När du är nöjd och alla trådarna är lika spända är det bara att börja väva.

9 kommentarer:

  1. Danke für die schönen bilder..wunderbar erklärt. liebe Grüße wiebke

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig vävt, men blir så sugen att prova när jag läser din blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir av din kommentar, jag hoppas att du får tillfälle att prova vävning i framtiden.

      Radera
  3. Så gör också jag. Solveig M

    SvaraRadera
  4. En sak som fascinerar mig med vävning är att det finns så många olika metoder att göra saker på. Och det allra bästa med att få lära sig nya är kanske att självförtroendet växer och jag vågar prova egna sätt.Det måste ju faktiskt vara genom enskilda vävares experimentlust som alla olika varianter har uppstått. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig, jag har gått tre längre vävutbildningar och varje utbildning har haft sina tekniker och metoder. Det har gjort att jag har lärt mig en massa sätt att göra olika moment på och vet vilka metoder som fungerar bra för mig. Jag har också lärt mig att det finns inte bara ett bra sätt att göra en sak på. Så våga experimentera och testa olika metoder!

      Radera
  5. Det är samma system, som jag lärde mig - fast i Tyskland. Men jag har också träffat folk som skratta ut en att man gör så, eftersom om man inte kan utan hjälpmedel, då kan man väl inte väver ...
    Jag tycker allt är tillåten, bara det fungerar !
    Tack för en trevlig blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag läste din kommentar så blev jag lite ledsen, att det finns vävare som skrattar ut någon för att man gör på ett annat sätt än dom är vana. Varför inte säga, "gör du så, det ska jag testa!". Jag använder nagelborsten för att den är ovärderlig för mig när jag gör framknytningen och om man inte har provat tycker jag att det är dags att göra det.

      Jag håller med dig, gör det som fungerar!

      Radera