söndag 6 april 2014

Vävtips: "Laga" knut på varpen i vävstolen

Vävtips: "Laga" knut på varpen i vävstolen

Varför: Att trä in trådar i en färdig trasmatta är inte bara roligt utan också ganska svårt när mattan är hårt slagen. I vävar i en oregelbunden bindning kan det vara svårt att se hur trådarna går. Inga trådar att fästa när väven är ut vävstolen.

Verktyg: Tyngder, jag använder PET-flaskor som jag har fyllt med grus. För att kunna hänga fast dom i varpen använder jag upphägningssnöre från Texsov som jag sedan kan sätta fast en S-krok i.




Knutar på mattvarp, det borde vara förbjudet, men det förekommer. Det är förstås bäst att redan vid varpningen klippa av varpen och börja om vid en vändpinne och på så sätt slippa knutar mitt i väven. Men ibland missar man knutarna och ibland är jag för snål när det är långa varpar, både med garnet och med tiden det tar att snurra tillbaka varpan.




Så här gör jag när det kommer en knut i varpen, när knuten är ungefär 5 cm från vävkanten, drar jag in en till lös varptråd, jag dubblerar tråden med knuten helt enkelt. Tråden fäster jag i väven med en knappnål och i andra änden hänger jag en tyngd så den blir lika spänd som dom andra trådarna.



Med denna dubbla tråd väver jag till jag kommer fram till knuten.



När jag har vävt fram till knuten klipper jag av den tråden och i änden knyter jag en tråd, cirka 50 cm. Jag lämnar den helt lös, den ska inte följa med i väven, anledningen till den långa tråden är att jag ska kunna slå till med slagbommen utan att tråden åker ur. Det är lite besvärligt man får dra till tråden för att den inte ska följa med i väven efter varje tillslag. Den stora fördelen är att jag kan "laga" knuten och bara gå ut vävstolen en gång, stor tidsvinst. (Visst har jag ett snyggt Star Wars plåster!!!)



När jag har vävt så långt så att knuten befinner sig på det vävda fäster jag tråden med en knappnål. Nu fortsätter jag med att väva med dubblerad tråd i cirka 5 cm så tråden är fäst. Sen klipper jag av tråden som är fäst vid tyngden, dra några gånger i den så du känner att det är rätt tråd.



Nu är det bara att klippa av trådändarna och knuten är borta och ändarna är fästa, klappat och klart!

1 kommentar: