lördag 2 oktober 2010

Kulturattack

I tisdags var jag en av workshop ledarna på en "kulturattack" som länsstyrelsen hade huvudansvar för. Detta för att fira att Jämtlandslän fyller 200 år. Total var det 500 stycken åttondeklassare som tagit sig Östersund och Folketshus eller OSD som det heter nu. Dom som åkt längst hade åkt 20 mil enkel resa.

Jag höll i en workshop som hete "Små vävar", just min workshop var ordnad av Hemslöjdskonsulenterna.

Det är några förlagor som jag visade som inspiration:


Hallon och lakrisbåtar, lite kladdigt att väva och tungt att bära, men väldigt annorlunda och roligt. Om man skulle bli godissugen är det inte långt borta.

Det här har jag visat tidigare, det "tuffsiga" är hygientrasor.

Cykelslang är roligt för det är så lättsamt att jobba med och flexibelt, här har jag en varp av papperssnören för att få lite stabilitet i själva grunden.

Här har jag använd mig av koppar i varpen och då så sätt fått till ett "stelt" armband, inslaget är ett melerat sockgarn.

Alla armband är vävda på lättats möjliga sätt, jag har tagit en bit kraftig kartong och lindat varptrådarna runt den och sedan med en nål vävt in inslaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar