onsdag 24 oktober 2012

Engobe - ordet jag har så svårt att uttala


keramiken har jag fastnat för engobe, det är färgad lera som man målar på leran innan första bränningen, skröjbränningen. Sedan glaserar man, om man vill, med en genomskinlig glasyr. Färgerna ändras ganska mycket när man glaserar, rankorna kommer till exempel att vara gröna efter glasering.

Motivet är Albertus Pictor inspirerat, eftersom det är det jag skissar på nu så var det närmast till hands och jag gillar hans "träd" och tänkte att det skulle kunna passa bra på en kopp. Från fresk till keramik.

2 kommentarer:

  1. Aha är det så det går till att göra engobe. Nu har jag lärt mig något nytt idag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att höra, när jag har glaserat så kommer färgerna fram på ett helt annat sätt. Det kommer en bild på det när koppen är helt klar. =)

      Radera